Blogikirja

Miten niin hyvässä kunnossa?

8.4.2015 - Tomi

”Neljänneksi tulee Tomi Pyylampi, Joensuun Katajan toiminnanjohtaja. On vielä hyväkuntoinen.” Näin kuulutteli Malmijuoksussa kuuluttaja. Millä perusteella hyväkuntoinen? Miten niin VIELÄ hyväkuntoinen? Onko jotenkin harvinaista olla toiminnanjohtaja ja hyväkuntoinen?

Aloin asiaa pohdiskelemaan, ja huomasin oudon asian: 35-vuotiaan työelämässä, jopa johtoasemassa olevan miehen ei enää odoteta olevan ”hyvässä kunnossa”. Onko kulttuuri siis mennyt siihen pisteeseen, että tällaisella nipin napin veteraanisarjalaisella on kanssaihmisten hyväksyntä rapistua ja jättää normaalipaino taakseen? Surullista, jos näin on.

Ensinnäkään en ole itse kokenut olevani hyväkuntoinen pitkään aikaan. Tai en ainakaan siinä kunnossa ole, missä haluaisin olla. Kaikki on suhteellista ja kyllä, olen varmaan keskivertoihmistä paremmassa aerobisessa kunnossa, mutta olenhan noin 20 vuotta jollain tasolla kilpaa juoksennellut. Silti kuntoni ei todellakaan ole sellaisella tasolla, joka olisi mahdoton terveen ihmisen saavuttaa. Oikeastaan olen sitä mieltä, että tällaisessa kunnossa pitäisi ikäiseni miehen suunnilleen aina ollakin, mieluummin jopa vähän paremmassa. Tästä kertoo jo se, että Malmijuoksussa Esko Lintunen, M50, jätti minua puolisen minuuttia. Mies kertoi juoksevansa 30km viikossa ja joskus ajavansa enduroa.

Kulutan liikuntaan tuollaisen 5-6 tuntia viikossa. Se on ihan liian vähän. Päivässä liikuntaan menee näin ollen vajaa tunti, josta siitäkin juoksen suurimman osan. Eli liikun liian yksipuolisesti. Syön ihan järjettömiä määriä. Enkä mitenkään erityisen terveellisesti. Urheilutausta on varmasti auttanut aineenvaihdunnan kehittymisessä sellaiseksi, että voin ja joudun syömään paljon. Elän mielestäni normaalia perheellisen miehen elämää. Käyn töissä, joskus ne stressaavat, useimmiten ei. Työni on toimistotyötä, joskus vähän kävellään. Usein on kiire, omaa aikaa vähän, illalla väsyttää, jne. Silti voin sanoa, ettei normaalikuntoisena oleminen vaadi mitään mieletöntä. Ehkä peiliin katsomista silloin tällöin.

Urheiluseuran toiminnanjohtajana koen, että jo uskottavuuden kannalta on parempi olla normaalipainoinen ja jollain tasolla liikunnallinen. Ei voi olla niin, että kun olet johtoasemassa, on sinulla oikeus antaa fysiikan repsahtaa. Sinunhan pitäisi olla esimerkkinä alaisillesi.

Alan näköjään tulla vanhaksi. ”Ennen oli kunnollista”, niin kuin Repomies laulaa. Karrikoidusti voisin kuitenkin sanoa, että Malmijuoksussa kohdallani olisi ihan hyvin voinut kuuluttaa seuraavasti: ”Neljänneksi tulee Tomi Pyylampi, Joensuun Katajan yleisurheilujaoston toiminnanjohtaja. Ei ole ihan parhaassa kunnossa, sillä on joskus juossut pari minuuttia kovempaakin.” Hyvä kunto pitäisi olla itsestäänselvyys, ei extreme-urheilua.

Lähes jokaisen työelämässä olevan pitäisi suhteellisen helposti pystyä etenemään 10km yhteen menoon, se on ihmiseen varastoituneella energialla ja voimalla perussuoritus. Ja sitä voi testata kivasti vaikka Joensuu Maratonilla 16.5.2015.

Kirjoittaja alkaa kirjata maratonin ilmoittautuneita Exceliin.

Mikä ihmeen blogikirja?

Blogikirja on laivoilla pidettävä päiväkirja. Blogikirjan alkuperäinen tarkoitus oli kirjata tasaisin aikavälein laivan nopeus, josta voitiin päätellä kuljettu matka. Tätä tietoa tarvitaan laivan sijainnin määrittämiseen navigoitaessa. Blogikirjaan merkitään myös kaikki laivalla olijat.

Nykyään Blogikirja sisältää monentyypistä informaatiota laivan tai jopa sukellusveneen kulusta, olosuhteista ja tapahtumista. Tämä blogikirja avaa seuran toimintaa pintaa syvemmältä.