Blogikirja

Valmennuspäällikön kisapäivä

10.3.2016 - Anssi

Monet tutut ja tuntemattomammat kyselevät, että mitä me urheiluseuroissa työskentelevät oikeastaan teemme työksemme. Suuri osa ajasta menee toimistolla kaikenlaisiin käytännön asioiden hoitamiseen. Areenassa ja kesäisin urheilukentällä ainakin allekirjottanut pyörii melkoisesti ja ihan käytännön valmentamiseenkin menee aikaa.

Välillä sitten tulee kisareissuja joilla olen mukana, joskus näitä reissuja on enemmän ja joskus vähemmän. Tänä talvena kävi nyt niin, että ainoa kisa, jota Joensuun ulkopuolella olin seuraamassa oli viikonloppuna Tampereella kisatut yli 1500 osallistujan Tampere Junior Indoor Gamesit. Näissä 10-15-vuotiaiden kisoissa Katajasta oli mukana 11 urheilijaa. Suurin osa urheilijoista oli omien vanhempien kanssaan reissussa ja majoittuivat hotelleissa (tai kuka missäkin) mutta itse olin pikkubussilla muutaman urheilijan ja yhden huoltajan kanssa koulumajoituksessa.

Sunnuntain kisapäivä sujui valmennuspäällikön näkövinkkelistä suunnilleen näin:

7.20 Herätys. Tosin meidän kanssa samassa luokassa majoittuneet muiden seurojen valmentajat ja osa urheilijoista heräsi pakkailemaan tavaroitaan jo tuntia aiemmin.

8.09 Lähtö aamupalalle. Aamupalaa ei ollut tarjolla majoituskoululla vaan sitä varten ajettiin kymmenisen minuuttia Pirkkahallille. Ja kaikki majoitustavarat otettiin jo mukaan, koska oikein järkevästi ei olisi ehditty enää takaisin koululle.

9.30 Hieman jo ehdittiin hallilla huilaillakin ennen kuin ensimmäiset meidän urheilijat alkoivat verrytellä. Itse seurailin ja vähän ohjeistin parin urheilijan verryttelyjä. Samalla sain näköhavaintoja niistä meidän urheilijoista, jotka olivat olleet omissa majoituksissaan.

10.20 Lumi ja Veera aloittivat kuulakisansa hieman aiemmin, Santeri juoksi aitakisansa takasuoralla ja Aada vajaat kymmenen minuuttia myöhemmin etusuoralla. Seurasin kaikkien verryttelysuorituksia ja kuvasin kisasuoritukset. Lumilta ja Veeralta en ehtinyt kuitenkaan viimeisiä työntöjä näkemään. Melko pian Aadan jälkeen sitten juoksivatkin jo Rasmus ja Sakari oman aitakisansa.

11.25 Lumilla ja Veeralla päivän toinen laji oli ohjelmassa vasta klo 19, joten kävin kuskaamassa heidät Tampereen keskustaan. Siellä ajan tappaminen oli selkeästi parempi vaihtoehto kuin hallin meluisassa katsomossa istuskelu.

11.55 Keskustassa takaisin tullessa jouduin jättämään auton melko kauas hallista. Jostain syystä ainakin 2000 muutakin henkilöä oli samaan aikaan Pirkkahallissa, joten ihan hallin edessä ei ollutkaan enää vapaata parkkitilaa. Onneksi tuolla parkkipaikkoja riittää kaikille, vaikkakin kävelymatkaa tulikin nyt parisataa metriä lisää. Heti hallille tultuani ehdin Sakarilta ehdin kuvaamaan pari viimeistä pituushyppyä.

12.20 Nea ja Elmer olivat lähdössä meidän yhteiskyydin sijasta Kokkojen kyydissä takaisin Joensuuhuun jo tässä vaiheessa, joten kävin antamassa autosta heidän tavaransa. Ja itse sain samalla taas vajaan kymmenen minuutin happihyppelyn ulkona.

12.40 Tässä välissä ehdin lounaallekin. Kisojen ajan hallin aulassa oli myynnissä kisalounasta, joka sunnuntaina oli kinkkukiusausta. Näillä kisareissuilla yleisen jaksamisen kannalta on äärimmäisen tärkeää pyrkiä syömään mahdollisimman normaalein ruokarytmein normaalia ruokaa. Tällä kertaa ehdin syömään tämän lounaan jopa ihan rauhassa.

13.35 Seurailin ja kuvailin taas muutamia meidän junnujen kisasuorituksia (Santerin ja Rasmuksen 1000 metriset, sekä Sakarin korkeuskisan). Samalla ihailtiin erään nimeltä mainitsemattoman urheilijan saamaa selfietä "Robinin" kanssa.

15.05 Riikka juoksi 300 metrin kisansa, jonka senkin ehdin hyvin siis katsomaan. Koska Riikalla oli tiedossa kiirelähtö kisan jälkeen perheensä kanssa Viron reissulle, kävin ennen juoksua taas autolla ja hakemassa hänen tavarat sieltä pois.

15.20 Samuelin kanssa lähdettiin hakemaan Lumi ja Veera kaupungista takaisin hallille. Tarkoitus oli käydä vasta tuntia myöhemmin mutta suunnitelmat muuttuivatkin taas. Menomatkalla kävin tankkaamassa auton ja sen jälkeen kun tytöt oli heitetty takaisin hallille, jatkettiin Samuelin ja Emilyn kanssa syömään ABC:lle

17.00 Paluu hallille. Puolisentoista tuntia ehdin seurailla kisoja ihan rauhassa. Nyt oli hyvää aikaa jutustella muiden valmentajienkin kanssa (lue: mm. Espoon Tapioiden Janni Lehtisen).

19.00 Lumilla ja Veeralla alkoi keihäskisa. Pitkän päivän jälkeen tytöt heittivät vielä hyvin, Lumi jopa ennätyksensä.

20.15 Kisat loppuivat meidän osalta (14-15-vuotiaat pojat jäivät vielä heittämään keihästä) ja pääsimme lähtemään kotimatkalle. Taktiikaksi luotiin kaksi pysähdystä, ensimmäinen Vaajakoskella ja toinen Varkaudessa.

22.20 Kahvitauko Vaajakoskella. Kaikki kyydissä olleet taisivat pysyä vielä tähän asti hereillä.

24.00 Varkauden kohdalla kaikki urheilijat jo nukkuivat ja itsekin olin ansiosta sen verran pirteänä että päätinkin jatkaa ilman toista pysähdystä Joensuuhun asti.

1.35 Saavuimme Areenan parkkiin. Samuelille ja Lumille tuli siihen kyydit hakemaan. Veeran ja Emilyn kävin heittämässä kotiin asti.

1.50 Vielä uusi auton tankin tankkaus täyteen, auton palautus sekä nopea tarkistus, ettei autoon jäänyt mitään ylimääräisiä roskia tai tavaroita. Ja sitten omalla autolla kotia kohden.

2.05 18 tuntisen päivän jälkeen takaisin kotiin.

Kisareissuilla nämä päivät välillä hieman venähtävät mutta eipä se juurikaan haittaa. Tämä nykyinen sukupolvi on kyllä niin mainioita tyyppejä täynnä että näiden kanssa on kiva kisoissa reissatakin. Ihan kuten edellisten ikäluokkien urheilijatkin ovat aikanaan olleet. Ja myöskin tulevat ikäluokat tulevat olemaan.

-Anssi

Mikä ihmeen blogikirja?

Blogikirja on laivoilla pidettävä päiväkirja. Blogikirjan alkuperäinen tarkoitus oli kirjata tasaisin aikavälein laivan nopeus, josta voitiin päätellä kuljettu matka. Tätä tietoa tarvitaan laivan sijainnin määrittämiseen navigoitaessa. Blogikirjaan merkitään myös kaikki laivalla olijat.

Nykyään Blogikirja sisältää monentyypistä informaatiota laivan tai jopa sukellusveneen kulusta, olosuhteista ja tapahtumista. Tämä blogikirja avaa seuran toimintaa pintaa syvemmältä.